Jak vylepšit doporučování článků a doporučení k fotografiím
> Jak vylepšit doporučování svých článků
Jak vylepšit doporučování svých článků
Pro přesnější doporučování vašich článků nejen na hlavní stránce Seznam.cz nabízí hned dvě možnosti
- Geografické cílení článků na čtenáře v dané lokalitě.
- Kvalitnější cílení na návštěvníky díky uvedení atributů (klíčových slov, tagů), které vyjadřují, o čem článek je.
Co vám to přinese
- Doporučování vašich článků relevantním čtenářům.
- Obsah bude doporučován podle lokality návštěvníků. Proto může být v určitých oblastech úspěšný, i když v celorepublikovém měřítku by ho doporučovací robot zařadil mezi nerelevantní články.
- Například návštěvník z okolí Jihlavy pravděpodobněji klikne na článek o festivalu, který se koná v Jihlavě.
- Díky tomu, že článek označíte tagy, bude zařazen do nově vzniklých tematických podstránek (například kategorie Cestování).
- Geografické cílení i tagy vám mohou pomoci nejen v našem Newsfeedu, ale zároveň podporují vaše SEO ve vyhledávačích (Seznam i Google).
Co je pro to třeba udělat
Stačí, když do článků, které publikujete na webu a dodáváte nám je prostřednictvím RSS, vložíte následující data:
- GEO lokaci u článků zaměřených na konkrétní lokalitu.
- Atributy ‘about’, které vyjadřují, o čem článek je: Do tagů můžete zadávat města, lidi, témata. Nevyplňujte ale příliš velký počet about objektů, momentálně zpracováváme jen první tři. Bližší specifikaci naleznete níže.
Implementaci na svém webu si nezapomeňte zkontrolovat JSON-LD validátorem.
Technické detaily pro přípravu microdat pro hlavní stránku Seznamu
- Pokud backend hlavní stránky Seznam.cz objeví nový článek (z vašich RSS), je zařazený do fronty pro zpracování editory a zároveň je spuštěn crawler, který má za úkol zjistit o článku další metadata.
- Crawler navštíví článek, podívá se do stránky a hledá JSON-LD microdata strukturovaná ve schématu Schema.org.
- Stránka prozkoumává dva typy objektů „Article“ a „NewsArticle“, další ignoruje. Bližší informace o typech objektů najdete zde.
Schémata mohou obsahovat spoustu atributů, ale crawler hlavní stránky Seznam.cz se zajímá pouze o tyto vlastnosti:
- ‘headline’ – název článku
- ‘description’ – perex článku
- ‘image’ – náhledový obrázek
- ‘author’ – objekt typu ‘person’
- ‘about’ – objekty libovolného typu, které vyjadřují, o čem článek je
Při správném vyplnění tohoto objektu bude článek daleko více doporučován a bude zařazený do tematických podstránek. Ty se budou postupně dynamicky rozšiřovat. Pokud je pro dané téma dostatek článků z více než jednoho zdroje, stránka vznikne automaticky.
Pokud označíte objekty správným Wikidata ID (třeba Jindřicha Šídla) z Wikidata.org (v příkladu níže „@id”: “wd:Q12024882“), výrazně tím zvýšíte pravděpodobnost zařazení vašeho obsahu do daných podstránek.
Wikidata ID není povinná položka. Pokud nejde o známou osobnost a wiki nemá, nezakládejte ji a odkazna Wikidata neuvádějte.
Nemusíte se tematicky omezovat, můžete uvádět města, lidi, témata a podobně (ve schema.org se jedná o ‘thing’).
Zároveň nevyplňujte příliš velký počet about objektů, momentálně zpracováváme jen první tři.
- ‘contentLocation’
Vyplnění tohoto tagu je užitečné pouze u lokálního obsahu (např. „V místě X bude letos uzavírka.“).
Pokud budou vyplněny správné GEO koordináty, obsah bude doporučován podle lokality návštěvníků.
U témat relevantních celorepublikově, nemají GEO souřadnice význam (např. „Poslanec X řekl Y.“).
- ‘isFamilyFriendly’ – pokud vyplníte false, článek se přesto zařadí, ale bude se vydávat pouze v časovém rozmezí mezi 22:00 a 5:00.
Příklad správné implementace:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Article",
"headline": "Toto je název článku",
"description": "Toto je perex článku",
"image": [
"https://example.com/photos/photo.jpg",
"https://example.com/photos/photo2.jpg"
],
"datePublished": "2015-02-05T08:00:00+08:00",
"dateModified": "2015-02-05T09:20:00+08:00",
"author": {
"@id": "wd:Q12024882",
"@type": "Person",
"name": "Jindřich Šídlo",
"url": "https://www.seznamzpravy.cz/autor/jindrich-sidlo-54",
"sameAs": [
"https://www.facebook.com/jindrich.sidlo",
"https://twitter.com/jindrichsidlo"
]
},
"about": [{
"name": "Fotbal",
"@id": "wd:Q2736"
},
{
"name": "Arsenal",
"@id": "wd:Q9617"
}
],
"contentLocation": {
"@type": "Place",
"geo": {
"@type": "GeoCoordinates",
"latitude": "50.0713456",
"longitude": "14.4008142"
}
},
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "Název firmy",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "https://vasedomena.com/logo.jpg"
}
},
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id": "https://vas-server.cz/url-tohoto-clanku"
},
"isFamilyFriendly": true
}
</script>
Doporučení k fotografiím
V poslední době bývá jedním z nejčastějších důvodů zamítnutí vašich článků v rámci HP Newsfeed problém s fotografiemi. Často jde o snímky, které se v článcích využívat smějí, ale třeba mají jen špatně uvedený zdroj. Proto jsme pro vás vytvořili tento malý návod, jak pracovat se zdroji fotografií, aby byly v souladu s Pravidly služby Seznam Newsfeed.
Pokud užíváte fotky (ať už koupené nebo z volných licencí), vždy je zdrojujte tak, jak je konkrétními zdroji fotek požadováno. Někdy to je požadavek uvedení konkrétního autora, někdy stačí uvést jen jméno organizace/společnosti. V některých případech může být vyžadován také proklik na web autora snímku. V každém případě je potřeba si ještě před samotnou publikací snímku pečlivě projít citační pravidla daného zdroje.
Veškeré informace níže prosím berte jako doporučení, a to pouze ve smyslu publikace článků ve službě Seznam Newsfeed.
Popsaná doporučení lze aplikovat na české i zahraniční zdroje.
(Ne)povolené zdroje
Obecně platí, že zdrojování fotografií sociálními sítěmi nebo cizím webem odporuje podmínkám služby Seznam Newsfeed. Proto, pokud je v autorovi fotografie jakákoliv webová stránka, vyhodnotíme takový snímek jako nevyhovující. Přitom může jít i o zdroj, který volné publikování fotografií umožňuje. Řešení ale může být více než snadné – např. místo zdroje Foto: Facebook / Ministerstvo kultury uvedete jen Foto: Ministerstvo kultury ČR. Takovou fotku vám pak rádi „pustíme“ dál.
Sociální sítě Facebook, Twitter, Instagram,…
Bez ohledu na to, zda je účet soukromý nebo veřejný, je potřeba mít k těmto fotografiím vždy písemný souhlas autora (pozor, ne vždy je provozovatel účtu a autor fotografie jedna osoba). Nemůže se stát, že z FB známé osobnosti převezmeme fotografii a zdrojujeme ji třeba Dalibor Janda / Facebook. Jestliže se jedná o promofotku poskytnutou přímo osobností (třeba i přes soc. sítě), má být ve zdroji uvedeno Foto: se souhlasem Dalibora Jandy, případně Foto: Josef Novák / poskytnuto D. Jandou, Foto: s vědomím D. Jandy apod.
Jestliže je v rámci dohody s autorem vyžadováno i uvedení konkrétního odkazu na web nebo soc. síť, vkládejte tento odkaz do těla článku. V tomto případě budeme tolerovat také zdroj snímku například Foto: s vědomím D. Jandy z oficiálního účtu Instagram.
Pokud souhlas k takové fotografii nemáte, nezbude vám, než snímek ve vašem článku legálně sdílet pomocí embedu (fotografii neukládáte na váš server). Embedovaný snímek nelze použít jako náhledové foto, tím bude pouze ilustrační snímek z dostupných zdrojů.
Sociální sítě státních i soukromých společností rovněž nejsou správným zdrojem pro článkovou výbavu. I proto, že zde neznáme konkrétního autora snímku. Pokud potřebujete ilustrační fotografii například dopravce ČD Cargo, využijte k tomu oficiální kanál v podobě presskitu (a následně ozdrojujte Foto: ČD Cargo). I všechny ostatní společnosti pro vás jistě mají připravený set fotografií určených pro vlastní prezentaci.
S ohledem na veřejný charakter působení těchto osob a zavedenou praxi je možné čerpat fotografie z ověřených sociálních sítí veřejně politicky exponovaných osob (mimo jiné jde například o předsedy vládních i opozičních stran, členy vlády, předsedy obou komor parlamentu, ale třeba i prezidentského mluvčího Jiřího Ovčáčka).
Z těchto zdrojů je možné čerpat jeden snímek pro zpravodajský článek (snímky v bulvárních článcích či nadužívání těchto fotografií v galeriích zamítneme).
V tomto případě také uznáme zdroj Foto: Twitter Andreje Babiše, Foto: Andrej Babiš / Twitter, Foto: Twitter / @prezidentmluvci, apod. Publikováním těchto snímků by ale neměly být poškozeny další osoby, třeba by nemělo jít o fotografii daného politika s rodinou.
V případě, že čerpáte fotografie například z facebookového účtu vlády ČR, uveďte prosím zdroj Foto: Úřad vlády ČR. Podobné to bude i u snímků ze sociálních sítí jednotlivých ministerstev, soudů apod.
Archiv
Snímky zdrojované jako rodinný archiv, archiv redakce, archiv konkrétní osobnosti nebo organizace vyhodnotíme jako nevyhovující. Pokud vám někdo poskytne fotografii k publikování, má být uveden kredit v podobě Foto: se souhlasem rodiny Novákových, Foto: AC Sparta Praha apod.
Pokud je slovo „archiv“ součástí názvu organizace, fotografii samozřejmě uznáme (např.: Foto: Archiv hlavního města Prahy, Foto: Národní archiv, Foto: National Archives of Australia, apod.)
Fotografie z cizích webů
Bez souhlasu jsou jednoznačně zapovězené. Nelze převzít snímek ani udělat printscreen internetových stránek. Pokud máte vyjednané svolení k publikování, pak nemá být zdroj snímku Foto: theguardian.com, ale například Foto: se svolením The Guardian.
Výjimkou může být printscreen například z jednaní Poslanecké sněmovny https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=28 nebo níže popsané foto z webu ŘSD https://dopravniinfo.cz/
Filmové foto / foto z TV pořadů
Na fotografie z dokumentárních, zpravodajských a publicistických TV pořadů je potřeba vždy požádat o souhlas konkrétní televizní stanici.
TV stanice obvykle nakupují dokumentární pořady i filmy společně se sadou fotografií určených k publikování v TV programech a další propagaci. Je možné, že se s vámi o tyto snímky rádi podělí. Pak je zdrojujte přímo televizní stanicí, která vám fotografie poskytla, např.: Foto: se svolením FTV Prima.
Užití snímků u jiného nesouvisejícího článku povoleno není. Například vysílaný dokument CNN o Trumpovi s poskytnutou fotografií Trumpa přes Primu se zdrojem Foto: CNN Prima NEWS je v pořádku, stejný snímek použitý v nesouvisejícím článku o americkém exprezidentovi už je špatně.
Nesmí se také stát, že má například Česká televize rozhovor s někým, o kom chceme psát. A jelikož nikde jinde není dotyčného dostupný portrét, uděláme si bez souhlasu snímek z daného rozhovoru na ČT.
Fotografie ze starých českých filmů poskytuje agentura Pressdata nebo Národní filmový archiv. Oba poskytovatelé tuto službu nabízejí za poplatek.
Foto ze současných filmů je možné získat zdarma od českých i zahraničních filmových produkcí a distributorů (https://www.ufd.cz/clenske-spolecnosti)
Pozor na fotografie českých hudebníků z druhé poloviny minulého století. Autorem je většinou konkrétní fotograf, třebaže složitě dohledatelný. Se zdrojem Foto: Supraphon si tak bezpochyby nevystačíme.
Foto z videa
Pokud je řádně licencované video staženo a vloženo do vašeho článku, tolerujeme vytvoření jedné náhledové fotografie z tohoto videa. Předpokladem je dostatečná technická i obrazová kvalita, absence loga a nečitelného textu apod. Zdroj náhledové fotografie tak bude identický, jako zdroj videa s tím, že nám nestačí pouze Foto: YouTube, ale potřebujeme znát konkrétního autora. Fotogalerie „vytípané“ z videí nadále povoleny nejsou.
U embedovaných videí není náhledový snímek povolen.
Logo ve fotografii
Platí pravidlo IV./1 w. podrobných Pravidel služby Seznam Newsfeed. Výjimku tvoří články typu „Automobilka Škoda mění své logo“. V tomto případě může být na náhledovém snímku detail loga (a znovu, zdroj Foto: www.skoda-auto.cz je špatně, správně má být Foto: Škoda Auto).
Obecně loga automobilek, technologických společností apod. tolerujeme, pokud jsou součástí fotografie (čistě vektorové logo nadále netolerujeme, až na případ výše zmíněného typu článku). Zároveň by logo nemělo být dominantním prvkem obrázku (logo Microsoftu na příkladu vlevo je špatně, snímek vpravo je v pořádku).
U snímků automobilů také preferujeme, pokud logo automobilky není dominantní. Přitom jen stačí zvolit menší výřez (na příkladu níže – vlevo špatně, vpravo dobře).
Státní instituce
Ministerstva – fotografie poskytnuté přes tiskové odbory nebo webové stránky ministerstev jsou v pořádku (zdroj např.: Foto: Ministerstvo zahraničních věcí ČR, Foto: MZV, apod.).
Například pokud přebíráte snímky Ministerstva obrany se souhlasem přes oficiální armádní web army.cz, zdrojujte je prosím Foto: Ministerstvo obrany ČR. Článek se zdrojem fotografií Foto: army.cz vám zamítneme.
Vysoké školy, Akademie věd, atd. – oficiálně poskytnuté fotky jsou v pořádku. (např.: Foto: Karlova univerzita, Foto: FSV UK, Foto: AV ČR, Foto: University of California, Los Angeles, apod.).
Složky IZS (Policie ČR, hasiči, ZZS) – oficiálně poskytnuté fotky, snímky stažené přes web i sociální sítě jsou v pořádku. (zdroj např.: Foto: Policie ČR, Foto: HZS ČR, Foto: HZS Královéhradeckého kraje, Foto: ZZS HMP, apod.).
Muzea a galerie – oficiálně poskytnuté fotky jsou v pořádku. Tolerujeme také fotografie z aukčních síní. (např.: Foto: Národní galerie Praha, Foto: NGP, Foto: GVU Ostrava, Foto: Christie’s, Foto: Bonhams, apod.).
ŘSD – fotografie z webu www.dopravniinfo.cz jsou v pořádku. Zdroj prosím uveďte Foto: ŘSD.
Městské úřady – zde opatrně, často se stává, že autorem snímku na oficiálních stránkách není fotograf MÚ.
Architektura/vizualizace
Rovněž potřebujeme souhlas autora, v tomto případě architekta nebo architektonického studia (zdroj např.: Foto: se souhlasem Zdeňka Fránka nebo Foto: Fránek Architects).
Pokud jde o veřejnou zakázku a vizualizaci poskytne zadavatel, je publikování v pořádku a zdrojujeme zadavatelem (např. Foto: ÚMČ Praha 10 nebo Foto: Zdeněk Fránek / poskytnuto ÚMČ Praha 10).
Sportovní kluby
I zde bychom měli mít souhlas majitele autorských práv.
Pokud sportovní klub svolí, abychom si stahovali a publikovali jejich fotografie z webu nebo soc. sítí, platí jako v předchozích případech – zdrojujeme přímo klubem, ne webovými stránkami nebo sociálními sítěmi.
Fotografie z Wikipedia
Ve většině případů je možné využít fotografie z projektu Wikipedia Commons.
Je ale nutné hlídat licenci Creative Commons, se kterou jsou tam fotografie nahrané. Wikipedia také vyžaduje připojení URL odkazu na konkrétní CC licenci.
Ty nejběžnější licence jsou:
- CC-BY (uveďte autora, https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.cs)
- CC-BY-SA (uveďte autora – zachovejte licenci, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.cs)
- CC-BY-ND (uveďte autora – nezpracovávejte, https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.cs)
- CC-BY-NC (uveďte autora – neužívejte komerčně, https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.cs)
O jakou licenci se jedná najdete přímo u fotky v pravém dolním rohu, případně po rozkliknutí „Více informací“ na stránce úplně dole:
Podle toho by pak měl vypadat i uvedený zdroj, například Foto: Jaroslav Krejčí / Creative Commons / CC-BY-SA + proklik na https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.cs.
Fotobanky
Publikovat lze snímky z klasických placených agentur a fotobank (AP, Reuters, ČTK, DPA, EPA, Bloomberg, Profimedia.cz, Shutterstock, Getty Images, Depositphotos, Pressdata, AdobeStock, iStock,..) nebo z mnoha zdrojů nabízejících kombinaci placených a volných fotografií, například:
- Pixabay (https://pixabay.com/cs/)
- Pexels (https://www.pexels.com/cs-cz/)
- FreeImages (https://www.scx.hu/)
- Freepik (https://www.freepik.com)
- StockSnap (https://stocksnap.io/)
- PicJumbo (https://picjumbo.com/)
- Gratisphotography (https://gratisography.com/)
- SXC (https://www.scx.hu/)
- Unsplash (https://unsplash.com/)
- Burst (https://burst.shopify.com/)
U většiny je potřeba si zřídit přístup. Následně pak stačí u některých třeba jen odběr newsletteru. Jinde kombinují placené a free snímky.
Pokud jste zde nenašli odpověď na otázku ohledně užití fotografií, kontaktujte nás na emailu redakce.newsfeed@firma.seznam.cz